shh....

shh....

sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

What should I do?

Nyt se alko, viikon loma. Varmaan ensimmäinen kerta ikinä etten mä oo ilonen. En pysty kun tiiän kuinka pahaksi mun vointi voi mennä. En sais ajatella liikaa vaan mennä hetki hetkeltä eteenpäin, mutt pelko on kuitenki läsnä jokaisessa minuutissa.

Noh, mitäs muuta. Mä on miettiny ja ihmetelly ett mikä mun elämässä on aktivoinu menneisyydestä niitä muistoja kun olin vankina (onko se oikia sana kuvaamaan? ). "Matka muistoihin" -postauksessa muistelin yhtä mielessäni pyörivää tapahtumaa niiltä ajoilta enkä mä osaa vielkään sanoa miks ne on nyt pinnalla. Vaikka se aika on rikkonu mua todella paljon ja haluaisin unohtaa kaiken, niin samalla mulla on mieletön tarve purkaa ne ulos jotta ne ei tukehuttais mua kokonaan. Samalla myös toivon ett öisin saisin olla vähän enemmän rauhassa noilta muistoilta. Harvemmin se kyllä onnistuu. Kumpa vielä ymmärtäisin ja löytäisin vastauksen sille mikä tässä nykyhetkessä laittaa just nuo asiat mun tietoisuuteen. Miks mun on mietittävä niitä nyt?

Taas tätä kirjottaessa ajatus pätkii, mua alkaa ahistaan ja tunnen olevani liian erillainen kuin kaikki muut. Joku osasistani sanoo ett mun pitäis olla hiljaa asioista, sillä kukaan ei tuu koskaan ymmärtään ja tuun olemaan hyljeksitty jos ihmiset saa tietää. Se sanoo ett on kaikille paras jos vaan sulkisin suuni ja eläisin kuin mitään ei olis tapahtunu. Mä käsken sen olla hiljaa sillä en kykene enkä jaksa rauhotella sitä.

Joskus mä oon salaa miettiny, ett miten voisin saaha ees jonkunlaista oikeutta jotta pääsisin "sinuiksi" asian kans. Se, ett ihmiseltä on viety koko vapaus ja samalla myyty ja käytetty, rikkoo ihmisen mitä nöyryyttävimmällä tavalla.  Pystynkö mä joskus vielä tulla toimeen noiden muistojen kanssa? Tai haluanko ees? Vai pitäiskö noudattaa osasen neuvoa ja vaieta...se olis helpointa.




10 kommenttia:

  1. Mä en myös miettinyt monesti omia ikäviä nuoruuden/lapsuuden kokemuksia ja mulla vähän ne myös selkeästi ovat iän myötä tulleet enemmän mieleen ja ajatuksiin. Ehkä se aika on tehnyt tehtävänsä ja niitä ei enää alitajuisesti sulje pois. Oon jostain lukenut, että trauma voi aktivoitua esim tunnekokemuksen myötä; ensimmäinen vakaa parisuhde, ensimmäisen lapsen syntymä, avioero/erilleen muuttaminen, hyväksikäyttäjän ja/tai vanhemman kuolema. Iän myötä tavallaan mielen suojelumekanismi heikkenee ja muistot palautuu herkemmin.
    Tulipa selitystä, mä oon vaan itse aika paljon kelannu näitä juttuja.
    Mä oon myös yrittäny opetella sitä et hoen itselleni et olen hyvä ja vahva. Uskon ja toivon et ajan myötä mun oma mielenikin alkaa uskoo niin. Kohtele itseäsi niinkuin kohtelet lastasi. Ja pakkohan se vihakin on saada kanavoitua mut just jollain tekemisellä. Mä oon ainakin huomannu et liikunta paras. Nyt mä lopetan, tuli jo turhankin paljon tekstiä. Mut hei, hyvää lomaa. -vähänkansrikki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä näille sivuille mahtuu pitemmätkin kommentit :) Noin mulle on eri terapioissakin selitetty, ett elämäntilanteet usein nostaa esiin menneisyydestä asioita ja niin se taitaa olla. Mä oon vähitellen opetellu olemaan sulkematta muistoja pois, mutt joidenkin muistojen kohalla niiden herättämät tunteet on niin voimakkaita etten osaa (vielä) tulla toimeen niiden kans. En kestä olla itteni kans. Ehkä se vaatii vaan aikaa ja vielä enemmän aikaa...ja aikaa.

      Poista
  2. Mää oon huomannu ittestäni, että ajan kans nuo kipeätkin muistot haalistuu pikku hiljaa. Heh, tosin toiset sitten nousee käsittelyyn, ku toiset haalistuu... :D Eikä aina tiiä, mikä minkäkin nostaa esiin. Se voi olla niin pienikin juttu, joku sana tai haju tai mikälie. Voimia sinne! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mieli on kummallinen juttu eikä sen aivoituksista ota selvää. Nuo "myynti-ajat" pyörii mun mielessä nykyään päivittäin enkä tosiaankaan tiiä mikä niitä aktivoi. Kiitos <3

      Poista
  3. Älä usko osasia..päästele tänne kaikki mitä mieles pyörii!!
    Hubaa Lomaa..ja Voimia Sulle ja Iloa Olla Irti töimaan jutuista (ja ääliöistä ;) ) !!!
    <3 Olet Rakas Ja Tärkiä <3

    t. kaima

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos pelkää jotain ja ahistuu pelkästä ajatelusta niin siitä on hubailu kaukana.

      Poista
  4. No Se!
    Vaan.. Voisiko millään olla maharollista että voisit hetken olla lomalla itsestäsi/osasista?-Voisiko mitenkää olla maharollista että antaisit itsellesi ihan pienen hetken, luvallisesti nauttia jostaki?-Antaa itsellesi eres pienehetken, hemmotteluun?-Menisikkö vaikka kylypylähän, jos sulle tuon ilimaasen vapaalipun?!

    -kaima-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä väittänykkää että kaikki ongelmat parantuu tuosta nuon vaan...mutta JOS voisit antaa ittelles yhyren pienen hetken lomaa ja antaisit ittelles luvan hetken, eres pienen hetken, irtautua arjesta..saisit ajatuksistas eres pienen hetken hengähdystauon?!
      Mun ongelmat on erilaasia hyvinki palio erilaasia..mut ei kuitenkaa kovinkaa palio helepompia..mutta niihinki "auttaa" jos pääsee ihan vaikka vaan hetkeksi lomalle ittestänsä.. =ajatuksia (ihan) muualle..ni sit "muka" jaksaa taas _hetken_ vähä paremmin..

      -kaima-

      Poista
    2. Sehän se ongelma just on ku mieli kulkee koko ajan mukana ja aivot ajattelee koko ajan, ei ajatuksilta ja omalta päältä pääse piiloon ja just siks mun itsetuhoisuus onki usein läsnä koska en nää muuta vaihtoehtoa karata mieleltäni ku tappaa itteni. Mielen sairaudet on toisenlaisia kuin fyysiset kivut.

      Poista

Kiitos kun luit ja kuljit hetken kanssani. Arvostan jos jaat myös sanan tai toisenkin <3